dinsdag 10 maart 2015

Een nieuwe PUM bakkersmissie in Sri Lanka

In februari 2015 ben ik op m'n 5e PUM bakkersmissie naar Sri Lanka geweest. In Balalla kom ik terecht in een ware koekjesfabriek waar biologische en geneeskrachtige levensmiddelen worden geproduceerd. Koekjes van lokale graansoorten, een heilzame bloeddruk verlagende ochtenddrank met waterlelie zaad en rijstnoedel producten. Er zijn plannen voor export naar Australie, Nieuw Zeeland en Canada.
Ajith en z’n vrouw Anuradha zijn al vele malen gedecoreerd op levensmiddelen beurzen in Sri Lanka. Ajith heeft als natuurgenezer, iriscopist, bakker en voormalig machinist op de grote vaart veel vertrouwen in mijn deskundigheid om nieuwe producten te ontwikkelen. Welvaartsziekten als suikerziekte en hoge bloeddruk rukken hier op en de bevolking staat open voor biologische natuurvoeding. Leuk om dat te zien en ik hoop de hoge verwachtingen waar te kunnen maken. 
Tijdens mijn missie is het meeste personeel naar huis gestuurd omdat men bang is dat ze er met mijn kennis vandoor gaan naar de concurrent. Jammer, maar ik moet deze keuze  van de baas respecteren. De enige die hij tijdens m’n bakkerslessen vertrouwd is z’n eigen vrouw, die actief meewerkt in de bakkerij en al m’n recepten in het Singalees opschrijft. Daarnaast helpt de 18 jarige Sanduny mee met koekjes inpakken als een soort ‘Verkademeisje’, waar ze 2 euro per dag mee verdient, het gemiddelde dagloon voor eenvoudig werk in Sri Lanka. Geen kinderarbeid, want ze is voor haar familie enig kostwinner. Haar vader heeft uit armoede z’n laatste koe verkocht en dus ook z’n toekomst.
Ik verblijf dit keer niet in een hotel en woon gezellig bij m’n gastgezin in hun grote huis. Kan dus s’avonds heerlijk onder de sterrenhemel in een prachtige tuin zitten met volop vogels, vuurvliegjes en kikkers. Veel dieren lopen gewoon het huis in op zoek naar eten. Een enorme varaan zie ik tegen de muur van m’n slaapkamer omhoog kruipen. Met respect wordt hij ‘de oude man’ genoemd. Hij is nuttig, want heeft het vooral op giftige adders gemunt, die hier veel voorkomen. Mooie Boeddhistische gewoonte om al het leven te respecteren! De wierrook geurt overal en er is een huisaltaar, waar Ajith mij meteen met Boeddha heeft verenigd met z’n smartphone camera. Ik eet mee met de vegetarische pot, dus 3x rijst per dag. Maar m'n gastheer snapt genoeg van de buitenlandse experts om er wel voor te zorgen dat er na gedane arbeid een koud biertje is.
De Mediseed instant gezondheidsdrank die we hier afvullen kan je vergelijken met de carob-drank die in Nederlandse natuurvoedingswinkels wordt verkocht. Het wordt gemaakt van geroosterde boontjes en lokale biologisch geteelde rijst en gierst soorten.

Lofoten-Noorwegen

Lofoten-Noorwegen
Stokvis, bergen sneeuw en veel poollicht op de Lofoten. Klik op deze foto om meer te zien van deze mooie eilanden voorbij de poolcirkel.

Letland-Latvia

Letland-Latvia
Klik even op deze foto voor meer Letland.....